ماده 198  به منظور کاهش آسیب پذیری زیرساختها، ارتقاء پایداری ملی، حفاظت از مردم و منابع ملی کشور و تضمین تداوم خدمات به آنان در راستای تکمیل چرخه دفاع غیرنظامی، اقدامات زیر انجام می شود:

الف -  تدوین استانداردهای فنی مورد نیاز پدافند غیرعامل طی سال اول برنامه.

ب - ایجاد سامانه پایش، هشدار و خنثی سازی در خصوص تهدیدات نوین در مراکز حیاتی، حساس و مهم.

ج -  ایمن سازی و حفاظت از مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور برای تداوم فعالیت امن و پایدار آنان.

تبصره  پدافند غیرعامل فقط در حوزه تهدیدات دفاعی و امنیتی است. دستورالعمل هماهنگی حوز ه های پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران کشور با پیشنهاد مشترک دبیرخانه کمیته دائمی پدافند غیرعامل و سازمان مدیریت بحران به تصویب هیأت وزیران تأیید ستاد کل نیروهای مسلح می رسد.

ماده 199 پروژه های موضوع پدافند غیرعامل با پیشنهاد دبیر کمیته دائمی و تصویب رئیس کمیته دائمی به ااراء درخواهد آمد.

موافقتنامه این گونه پروژه ها بین رئیس کمیته دائمی پدافند غیرعامل و معاونت مبادله خواهد شد.

ماده 201  دولت موظف است به منظور تقویت بنیه دفاعی کشور و ارتقاء توان بازدارندگی نیروهای مسلح و حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت کشوور و آمادگی در برابر تهدیدات و حفاظت از منافع ملی، انقلاب اسلامی ایران و منابع حیاتی کشور و هوشمندسازی سیستم های دفاعی، اقدام های ذیل را در صورت تصویب فرماندهی کل نیروهای مسلح به عمل آورد:

الف - تقویت مؤلفه های بنیه دفاعی با تأکید بر مدرن سازی و هوشمندسازی تجهیزات، ارتقاء منابع انسانی و سامانه های )سیستم های( فرماندهی ) 4C I.)

ب - ارتقاء فناوری های نوین و هوشمند و سامانه های )سیستم های( اطلاعاتی در به کارگیری سامانه های دفاعی به ویژه سامانه های الکترونیکی، هوافضا ، دریایی و پدافند هوایی.

ج - بهینه سازی و بهبود ساختارهای چابک و پاسخگو در دفاع ملی.

د - ارتقاء حضور و سهم نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور و به کارگیری متقابل و بهینه از امکانات و توان منابع انسانی.

ه - نوسازی و بازسازی و بهبود صنایع دفاعی با نگرش به سامانه و فرآیند های صنعتی نوین.

و - ارتقاء ابتکار عمل و توان مقابله مؤثر در برابر تهدیدها و حفاظت از منافع ملی، منابع حیاتی و انقلاب اسلامی ایران.

ز - ارتقاء و افزایش سطح دانش و مهارت نیروهای مسلح، به صورت کمی و کیفی.

ح -  ارتقاء سطح آموزش، تحقیقات، فناوری در بخش دفاع و گسترش همکاری ها با مراکز علمی دانشگاهی داخلی و خارجی.

ط - حضور و استقرار متناسب با تهدیدها در حوزه های آبی کشور )خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر(.

ی - ارتقاء منزلت اجتماعی و معیشت کارکنان نیروهای مسلح.

ک - رعایت اصول پدافند غیرعامل در طراحی و اارای طرح های حساس و مهم و یا در دست ملالعه و نیز تأسیسات زیربنایی و ساختمان های حساس و شریان های اصلی و حیاتی کشور و آموزش عمومی مردم توسط دستگاه های اارائی موضوع ماده ) 879 ( این قانون، به منظور پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیرطبیعی.

آئین نامه های اجرائی این ماده ظرف مدت دو ماه از تصویب این قانون، توسط معاونت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسولح و سوتاد کل نیروی های مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید و در صورت تأیید فرماندهی کل نیروهای مسلح به مرحله اجراء گذاشته می شود.

ماده 206  وزارت اطلاعات موظف است در محدوده قوانین موضوعه کشور و در چهارچوب اختیارات قانونی خود با هماهنگی دسوتگاه هوا ی ذی ربوط در خصوص مورد ذیل اقدام قانونی به عمل آورد:

الف - تهیه طرح بانک جامع اطلاعاتی کشور.

تبصره  کلیه دستگاهها و نهادهایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند موظفند نسبت به در اختیار قراردادن بانکهوای رقومی (دیجیتوالی) خود به استثناء موارد طبقه بندی شده، حریم خصوصی و مواردی که در قوانین افشاء اطلاعات ممنوع شده است، اقدام نمایند .

ب - تهیه طرح نظام ملی تعیین صلاحیت امنیتی مشاغل دولتی، عمومی و خصوصی و طرح نظام ساماندهی حفاظت از اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده به منظور جلوگیری از نفوذ و دسترسی عوامل بیگانه و دشمنان نظام به اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده

ج - تشکیل کمیسیون ویژ های مرکب از دستگاه های اصلی ذی ربط برای تهیه و اارای طرح اامع مبارزه با تروریسم زیستی (بیوتروریسم) و تعیین وظایف هریک از دستگاهها به منظور مبارزه هماهنگ با تروریسم زیستی (بیوتروریسم) به صورت یک اصل نهادینه شده در کشور تا پایان برنامه.

تبصره  کمیسیون مذکور موارد نیازمند قانون در زمینة بیوتروریسم را به مجلس شورای اسلامی ارائه می کند.

ماده 215  پیشنهاد طرح های تملک دارائی های سرمایه ای جدید در لوایح بودجه سنواتی با رعایت موارد زیر امکان پذیر است:

الف  عناوین، اهداف کمی و اعتبارات طر حهای تملک دارائی های سرمایه ای ادید با رعایت مواد  22  و  23  قانون برنامه و بودجه بر اساس گزارش توجیهی فنی (حجم کار، زمان بندی اجرا)، اقتصادی، مالی و زیست محیلی و رعایت پدافند غیرعامل از سوی مشاور و دستگاه اارائی پس از تأیید معاونت برای یک بار و به قیمت ثابت سالی که طرح های مورد نظر برای اولین بار در لایحه بوداه سالانه منظور می گردد به تفکیک سال های برنامه و سال های بعد به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد.

تبصره  سازمان حفاظت محیط زیست موظف است استانداردهای زیست محیطی را در شش ماهه اول سال اول برنامه به معاونت جهت ابلاغ دستگاه های اجرائی و شرکت های مهندسین مشاور به منظور رعایت مفاد آن در طراحی طرح های تملک دارائی های سرمایه ای خود اعلام نماید.

ب - مبادله موافقتنامه های طرح های تملک دارائی های سرمایه ای مشتمل بر اهداف طرح، شرح عملیات، اعتبارات مصوب، پیشرفت فیزیکی و مشخصات فنی مورد نیاز فقط یک بار در دوران برنامه انجام می پذیرد این موافقتنامه ها برای دوران برنامه معتبر و ملاک عمل خواهد بود. اطلاعات ضروری در خصوص موارد فوق در اصلاحیه موافقتنامه ها نیز درج می گردد.

تبصره  اعتبارات مورد نیاز طرح های تملک دارائی های سرمایه ای برای سال های باقی مانده اجرای طرح در برنامه با اعمال ضرایب تعدیل محتمل محاسبه و توسط معاونت منظور می شود.

ج - موافقتنامه هایی که برای انطباق میزان اعتبارات سالانه طرح ها با قوانین بودجه سنواتی مبادله می گردند جنبه اصلاحی داشته و نباید موجب افزایش اهداف و تعداد پروژه های طرح شوند. موارد استثناء که منجر به تغییر حجم عملیات یا تعداد پروژه ها می شوند با پیشنهاد دستگاه اجرائی ذیربوط و تأیید معاونت و تصویب هیأت وزیران با رعایت مفاد بند )الف( این ماده بلامانع است.

د - مبادله موافقتنامه های طرح های تملک دارائی های سرمایه ای محرمانه و بخش دفاع تابع دستورالعملی است که به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاونت به تأیید هیأت وزیران می رسد.

ه - معاونت موظف است خلاصه ای از جمع بندی گزارش های توجیهی طرح هایی که از منابع عمومی تأمین مالی می شود، به استثناء طرح های دفاعی و امنیتی را یک سال پس از تصویب از طریق وب گاه معاونت در دسترس عموم کارشناسان و پژوهشگران قرار دهد.

و - تصویب طرح های تملک دارائی های سرمایه ای جدید در هر فصل توسط معاونت، منوط به تأمین اعتبار کامل برای طرح های مزبور است به طوری که اعتبار سال اول اجرای طرح جدید از نسبت کل اعتبار مورد نیاز به مدت زمان اجرای طرح )بر حسب سال( کمتر نگردد. اعتبارات طرح های تملک دارائی های سرمایه ای در ابتدای برنامه با در نظر گرفتن پیش بینی نرخ تورم در دوران برنامه برآورد می گردد و اعتبارات پیش بینی شده اصلاح و یا تغییر طورح برای هر فصل و دستگاه تا پایان سال آخر برنامه فقط در حد انحراف نرخ تورم واقعی از نرخ پیش بینی شده مجاز است.

ماده 224  قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1831 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن با اصلاحات و الحاقات زیر برای دوره برنامه پنجم تنفیذ می شود:

ش - به دولت اجازه داده میشود به منظور پیشگیری، مقابله وجبران خسارات ناشی از حواد غیرمترقبه و مدیریت خشکسالی، تنخواه گردان موضوع ماده( 10 ) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 1380را به سه درصد ( 3% ) و اعتبارات موضوع ماده12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران را به دو درصد ( 2%) افزایش دهد. اعتبارات مذکور با پیشنهاد معاونت و تصویب هیأ ت وزیران قابل هزینه است. بخشی از اعتبارات مذکور به ترتیب و میزانی که در قانون بوداه سنواتی تعیین می شود به صورت هزینه ای و تملک دارائی سرمایه ای به امعیت هلال احمر اختصاص می یابد تا در جهت آمادگی و مقابله با حواد ث و سوانح هزینه گردد.