مولفه های سیستم آمادگی ملی

در هر جامعه ای قابلیت ها ابزاری برای به انجام رساندن یک ماموریت، عملکرد، و یا انجام وظایف مربوطه بر اساس شرایط مشخص، به سوی اجرایی کردن اهداف می باشد .

ضروری ترین و مهم ترین این قابلیت ها , قابلیت های اصلی مشخص شده در اهداف آمادگی ملی می باشند.

برای مقابله با مخاطرات , تهدیدات پیچیده و گسترده در جامعه نیاز به ادغام اقدامات آمادگی به منظور ایجاد، حفظ و ارائه قابلیت ها و دستیابی به نتایج مورد نظر مشخص شده اهدف آمادگی ملی می باشد .

مولفه های سیستم آمادگی ملی یک عملکرد منسجم و قابل اعتماد برای پشتیبانی از تصمیم گیری، تخصیص منابع، و اندازه گیری پیشرفت برای رسیدن به این نتایج است. استفاده از سیستم مدیریت حوادث ملی (National Incident Management System= NIMS) کمک به تضمین یک رویکرد واحد و یکپارچه در سراسر مناطق تحت پوشش سیستم ملی آمادگی می باشد که قابلیت اجرایی دارد .

مراحل پاسخ به سوانح

نویسنده : صلاح الدین خسروی کارشناس مدیریت بحران

 

مراحل پاسخ به سوانح

چرخه فاجعه دارای 4 فاز است، در مرحله پاسخ تمامی واکنشها ی پاسخ به سانحه با عبور از این چرخه مشخص می شوند که در بعضی از منابع این چرخه بدین صورت می باشد : (1) کاهش اثرات (2) برنامه ریزی (3) پاسخ (4) بهبود و بازسازی . بطور کلی بعضی مشکلات  ممکن است در طول مراحل اتفاق  بیافتد . آگاهی عمومی، برنامه ریزی مناسب، و در نظر گرفتن احتمالات ممکن است اثرات هر گونه بی کفایتی خاص را در پاسخ به سانحه کاهش می دهد.


برای دانلود مقاله کلیک کنید


فرم های استاندارد برآورد خسارات سازمان مدیریت بحران کشور

برای دانلود فرم های برآورد خسارات سازمان مدیریت بحران بر روی لینک زیر کلیک کنید .




دانلود فایل pdf فرم برآورد خسارات


تأمین اعتبار و اختصاص بودجه برای اجرای برنامه های مدیریت بحران

يکي از مهمترين مباحث در اجراي برنامه هاي مديريت بحران تأمين اعتبار و اختصاص بودجه مي باشد که بايد در نظر گرفته شود . متأسفانه سازمان ها به دليل کمبود بودجه و هزينه هاي زياد اجراي برنامه هاي مديريت بحران تن به تأمين اعتبار آن نمي دهند . 

با توجه به اين ديدگاه مطرح شده ، جامعه نميتواند از آمادگي لازم برخوردار باشد و ميتواند متحمل خسارات مالي و جاني سنگيني شود پس ارايه راهکار هاي پيشگيري در اين زمينه ميتواند کارساز باشد . 

مفهوم مديريت زنجيره تامين و لجستيك

برگرفته از سایت انجمن لجستیک ایران

لجستيك و زنجيره تأمين لفظي است كه در چند سال اخير در كشورمان و به ويژه اين روزها تحت عنوانهايي نظير "مديريت زنجيره تأمين"، "لجستيك ناب"، "لجستيك چابك"، "شركتهاي خدمات امور لجستيك"، "انجمن لجستيك و زنجيره تأمين"، "كنفرانس ملي لجستيك و زنجيره تأمين" و... بسيار شنيده مي شود. نزديك به سه دهه است كه بحث مديريت زنجيره تامين مطرح گرديده است و براساس آمار و ارقام موجود، كشورها و سازمانهايي كه اين دانش را به كار گرفته اند پيشرفتهاي چشمگيري در حوزه هاي مربوطه داشته و سود سرشار و صرفه جويي هاي كلان مالي از بابت به كارگيري اين نگرش نصيبشان شده است. كما اينكه مردم نيز به عنوان مشتريان از اين بابت منتفع شده اند. نظر به منفعتهاي زيادي كه به خاطر به كارگيري مديريت زنجيره تامين حاصل گرديده است، امروزه اين فلسفه در بين سازمانها و كشورهاي مختلف مقبوليت خاصي پيدا كرده و هر روز نيز به مشتاقان آن افزوده مي گردد. در كنار اين، طي سه دهه اخير، نگرش علمي و آكادميك به مبحث  مديريت زنجيره تامين بسيار مثبت بوده و مقالات و كتابهاي فراواني در اين زمينه نگاشته شده است.

امروزه مديريت ارتباطات در يك زنجيره تامين به مبحثي ارجاع داده مي­شود كه آنرا همان مديريت زنجيره تامين (SCM) مي­ناميم. با بياني واضح تر، يك زنجيره تامين تنها زنجيره­اي از فعاليتهاي تجاري به صورت ارتباطات يك به يك يا بنگاه به بنگاه نمي­باشد، بلكه شبكه­اي از فعاليتهاي تجاري و ارتباطات بين آنهاست. «مديريت زنجيره تامين» فرصتهايي را براي حصول يك تشديد مثبت در يكپارچه­سازي و مديريت درون شركتي و بين شركتي پيشنهاد مي­كند. در اين حالت، «مديريت زنجيره تامين» با مزيتهاي فرايندهاي تجاري در ارتباط بوده و روش جديدي را براي مديريت فعاليتهاي تجاري و ارتباطات با ساير اعضا در زنجيره تامين ارايه مي­دهد.

مفهوم «مديريت زنجيره تامين» از يكپارچه­سازي خدمات لجستيكي درطول زنجيره تامين به سمت يكپارچه­سازي و مديريت فرايندهاي كليدي تجاري درطول زنجيره تامين باز تعريف شده است. براساس همين شفاف شدن تفاوت بين «مديريت زنجيره تامين» و لجستيك، در سال 2003، انجمن مديريت لجستيك تعريف اصلاح شده­اي از لجستيك را ارايه كرد. اين تعريف اصلاحي به وضوح موضع انجمن مديريت لجستيك را بيان مي­دارد كه «مديريت لجستيك» را به عنوان جزئي از «مديريت زنجيره تامين» معرفي مي­كند. اين تعريف اصلاح شده بدين صورت است:

لجستيك آن قسمت از مديريت زنجيره تامين است كه كارايي و اثربخشي جريان روبه­جلو و روبه­عقب و نيز ذخيره­سازي كالاها، خدمات و اطلاعات مربوطه بين نقطه آغازين زنجيره تا نقطه مصرف نهايي به­منظور تامين نيازمنديهاي مشتريان زنجيره را برنامه­ريزي مي­كند، به­كارمي­گيرد، و كنترل مي­كند.

ادامه نوشته

رسانه و مدیریت بحران(2) (شماره 38)

رسانه و مدیریت بحران(2) (شماره 38)
تاریخ : مرداد 1388 

تهیه شده در : معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی / گروه پژوهشی رسانه

دریافت فایل ضمیمه : 


چکیده

به اعتقاد اکثر کارشناسان و تحلیل‌گران عملکرد رسانه در مواقع بحرانی نیاز به ساز و کار ویژه‌ای دارد. اما نکته کلیدی در این خصوص آن است که قدرت مهار و تدبیر هر بحرانی رابطه‌ای تنگاتنگ با میزان شناخت تهدیدات و فرصت‌های ناشی از آن و احصاء دقیق برآیند حاصله از این دو دارد؛ زیرا در شرایط بحران از یک‌سو اطلاعات مخدوش می‌شود و از جانب دیگر فناوری‌های معمول قدرت و به تبع آن، شیوه‌های تصمیم‌سازی و مدیریت در شرایط عادی ناکارا می‌شوند و هرگونه تدبیری مستلزم بهره‌وری مناسب از دانش‌های راهبردی متفاوت می‌باشد. بنابراین باید ملزومات سخت‌افزاری مثل برنامه‌ریزی مدون رسانه‌ای، تشکیل تیم بحران و سازمان‌های پشتیبان رسانه را پیش‌بینی کرد و تأثیر رسانه بر افکار عمومی و سیاست خارجی در مواقع بحرانی، عملکرد رسانه‌ها در موقعیت‌های مختلف بحران، آسیب‌ها و مزایای توجه رسانه‌ها به بحران (پیش، در طول و پس از بحران) نیز به عنوان نیازمندی‌های نرم‌افزاری مدیریت باید مورد توجه قرار گیرند.


به دنبال انتشار شماره اول پژوهشنامه «رسانه و مدیریت بحران»، و استقبال کارشناسان، اساتید و پژوهشگران حوزه رسانه از موضوع رسانه و بحران، گروه پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی پژوهشکده تحقیقات استراتژیک تصمیم به انتشار سلسله مقالاتی در خصوص مسائل موجود در این حوزه تحت عنوان «رسانه و مدیریت بحران (2)» کرده است. در این شماره سایر موضوعات و دغدغه های موجود در این حوزه مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است.


مقاله اول این پژوهشنامه اختصاص یافته است به مقاله «مفهوم‌شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی»، نوشته آقایان دکتر فیاض زاهد و دکتر محمد سلطانی‌فر. در این مقاله نویسندگان درصدد تبیین مفهوم‌شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی هستند؛ بدین منظور ابتدا به رابطه بین مفهوم بحران، جنگ و انقلاب پرداخته شده، سپس به دسته‌بندی انواع بحران‌ها در سطوح کلان شامل بحران‌های سیستمی، تصمیم‌گیری و بحران‌های رویارویی بین‌المللی پرداخته شده است. در ادامه به تبیین رویکردها و برداشت‌های تاریخی ـ جامعه‌شناختی از بحران و مسأله برقراری ارتباط در بحران‌های ملی و بین‌المللی پرداخته شده است و در خاتمه نیز به نتیجه‌گیری پرداخته شده است.


مقاله بعدی تحت عنوان «مدیریت رسانه‌ها؛ مطالعه موردی جنگ آمریکا ـ عراق 2003»، نوشته آقای حمید ضیایی‌پرور است. موضوع اصلی این نوشتار بررسی نحوه عملکرد خبرنگاران همراه و نقش آنها در پوشش اخبار جنگ عراق و آمریکا در طول دوره اصلی جنگ 1/1/82 الی 21/1/82 می باشد. محقق برای انجام این تحقیق از روش‌های مختلفی برای به دست آوردن اسناد مرتبط با این پروژه استفاده کرده است از جمله عضویت در خبرنامه انجمن خبرنگاران آمریکا، سفر دو هفته‌ای به عراق در سال 1382 و مصاحبه با منابع مختلف.


مقاله بعدی اختصاص دارد به مقاله «رسانه ، دولت و جنگ؛ نوشتاری پیرامون رابطه رسانه‌ها و دولت در زمان جنگ» نوشته علی احمدی.
به اعتقاد نویسنده ماجرای حمله نظامی آمریکا به عراق به اندازه‌ای اهمیت دارد که تحولات این کشور هنوز هم یکی از مهم‌ترین رویدادهای مورد توجه رسانه‌های بین‌المللی است و به‌ویژه در پوشش اخبار خارجی ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی، در صدر خبرها قرار دارد. در این میان، قدرت و نقش رسانه‌ها در آماده‌سازی افکار عمومی آمریکا برای ورود به جنگ و پوشش خبرهای جنگ و پس از آن بر کسی پوشیده نیست.


«مدیریت گروه خبری در بحران» عنوان مقاله ای است که توسط محمودرضا مرتضوی و خانم منصوره مرادی به رشته تحریر درآمده است. به اعتقاد نویسندگان، در مواقع بحرانی، نیاز عمومی به اطلاعات و توجه به اخبار رسانه‌های جمعی افزایش می‌یابد و مدیریت منابع انسانی تولید خبر، به‌منظور عرضه به‌موقع اخبار و اقدام هماهنگ و منسجم اعضای تیم‌های خبری بسیار حائز اهمیت است. تیم‌های خبری باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی و سازماندهی شوند که با حداکثر بهره‌وری، ابعاد مختلف بحران را به‌منظور کاهش شایعات و افزایش امنیت جامعه، تحت پوشش خبررسانی قرار دهند. در این مقاله تلاش می‌شود تا الزامات و ضرورت‌های مدیریت گروهای خبری بر حسب وضعیت سه‌گانه بحران تشریح شود.


مقاله دیگر این پژوهشنامه تحت عنوان «نقش رسانه در هدایت، فرونشاندن و مدیریت بحران» است که توسط خانم مریم طاهریان نگاشته شده است. به اعتقاد نویسنده، رسانه‌ها پدیده‌هایی خنثی و صرفًا کاتالیزور نیستند بلکه از میان ابزار و فنون جدید فن‌آوری، بیشترین تأثیر را بر انسان دارند و پدیدآورنده عصر نو هستند. در این مقاله، نویسنده ضمن ارائه تعریف مفاهیمی چون بحران و مدیریت بحران بحث را به‌سمت وظایف مدیران و نحوه مقابله آنها با بحران، سبک‌های خبری مناسب مورد استفاده در این دوران، ملاحظات کانون‌های خبری و بازار شایعات و مدل‌های بحران سوق می‌دهد.


مقاله آخر این پژوهشنامه از نورمن سولومون تحت عنوان «جنگ پایان‌ناپذیر رسانه‌ها» که توسط شهرود امیرانتخابی و جواد حیران‌نیا برگردان و خلاصه شده است. به اعتقاد نویسنده، رسانه‌ها در آمریکا وابستگی به دولت را برای پیشرفت حرفه‌ای خود لازم و مفید می‌دانند و از آن استقبال می‌کنند؛ بنابراین حوادثی همچون بحران‌های بین‌المللی چون جنگ آمریکا ـ عراق و غیره فرصت مناسب را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد تا خود را به مراکز قدرت نزدیک کرده و از این طریق علاوه بر استفاده از مزایای ویژه، از جایگاه مناسبی در استفاده از منابع اطلاعاتی مرکز قدرت برخوردار شوند.
فهرست مقالات


پیشگفتار


مفهوم‌شناسی مدیریت بحران‌های بین‌المللی/ دکتر فیاض زاهد ـ دکتر محمد سلطانی‌فر


مدیریت رسانه‌ها: مطالعه موردی جنگ آمریکا ـ عراق 2003/ حمید ضیایی‌پرور


رسانه، دولت و جنگ: نوشتاری پیرامون رابطه رسانه‌ها و دولت در زمان جنگ/


علی احمدی


نقش رسانه در هدایت، فرو نشاندن و مدیریت بحران/ مریم طاهریان


جنگ پایان‌ناپذیر رسانه‌ها/ برگردان و خلاصه: شهرود امیرانتخابی ـ جواد حیران‌نیا